Depresia post-vacanta: simptome si cum poate fi evitata?

Prima zi de munca dupa doua saptamani de vacanta. Dus rapid, mic dejun usor, o jumatate de ora de blocaj, reintalnire cu colegii de munca, munti de hartii pe masa de la birou. Porniti calculatorul. Cascat. Oboseala. Disconfort. Nervozitate. Si maine, din nou acelasi lucru . Asa se manifesta sindromul post-vacanta?

In articolul urmator trecem in revista conotatiile acestei tulburari psihologice care afecteaza milioane de oameni, explicand simptomele acesteia si oferind sfaturi pentru a o depasi.  

Ce este sindromul post-vacanta? 

Nu exista unanimitate in comunitatea stiintifica cu privire la sindromul post-vacanta. In unele cazuri, este definita ca o consecinta a neadaptarii la munca sau a perceptiei acesteia ca pe o activitate negativa care necesita prea multe sacrificii: clasicul „aceasta nu este platita ” . In altele, este studiata ca parte a unei tulburari psihologice individuale care ar avea repercusiuni mai mari si care se manifesta in revenirea la rutina, dar si in alte imprejurari.  

Exista insa un grup considerabil de experti care considera ca depresia post-vacanta are o entitate in sine si ca poate fi tipificata ca un sindrom: un ansamblu de fenomene psihologice care caracterizeaza o anumita situatie. 

In acest sens, sindromul post-vacanta ar fi o alterare fizica si psihologica a individului care apare atunci cand revine la o rutina dupa plecarea din vacanta .

Acest contrast intre modul de viata asociat vacantelor caracterizate printr-o mai mare flexibilitate se ciocneste direct de „normalitatea muncii” determinata de rutina de timp. Aceasta readaptare este adesea traumatizanta, avand consecinte atat fizice, cat si psihologice. 

Simptomele sindromului post-vacanta 

Trebuie avut in vedere ca simptomele derivate din sindromul post-vacanta depind de legatura a patru variabile : personalitatea subiectului, stilul de viata, particularitatile muncii si mediul de lucru si managementul timpului. In acest sens, daca cele patru variabile au derivatii negative, sindromul postvacanta va fi evident mai sever. 

Simptome fizice ale sindromului post-vacanta 

  • Tulburari gastrointestinale 
  • Tulburari de alimentatie: lipsa sau exces de apetit 
  • Insomnie 
  • Oboseala 
  • Transpiratie 

Simptome psihologice ale sindromului post-vacanta

  • Anxietate 
  • Depresie 
  • Umorul se schimba 
  • Nervozitate 
  • Apatie 
  • Lipsa stimei de sine 

Majoritatea analizelor care studiaza sindromul post-vacanta au ajuns la concluzia ca este o tulburare care are mai mult impact asupra femeilor , probabil datorita faptului ca multe dintre ele joaca un rol important in organizarea sarcinilor familiale la locul de munca.  

De asemenea, cel mai comun lucru este ca simptomele, atat fizice, cat si psihologice, dispar dupa cateva zile , odata ce individul se adapteaza la rutina de munca, familiala si sociala. Doar in cazul in care simptomele duc la un sindrom de anxietate generalizat sau stres cronic, trebuie consultat un profesionist deoarece, dupa cum am subliniat, acest sindrom post-vacanta ar putea fi o consecinta a altor patologii psihologice mai grave .  

Sfaturi pentru a evita sindromul post-vacanta 

Majoritatea recomandarilor pentru a evita intreruperea revenirii la rutina dupa o vacanta sunt foarte simple si chiar evidente. La urma urmei, nu este nimic mai mult sau mai putin decat adaptarea la o schimbare a tiparului nostru de viata : realizarea acestei adaptari in cel mai eficient mod posibil va depinde de experienta noastra, de atitudinea noastra pozitiva si de autocunoasterea noastra.  

  • Reluati rutina treptat, fara a cadea in tentatia de a incerca sa remediati totul in prima zi. In acest sens, este oportun sa programati din timp revenirea la rutina. Daca este posibil, evitati sa va intoarceti la serviciu luni, pentru a nu avea toata saptamana in fata.  
  • Includeti in organizarea noastra saptamanala activitati satisfacatoare care sunt legate de placerea asociata vacantelor cu scopul de a conecta ambele perioade: evitand astfel vacantele si munca sa fie doua concepte antagonice si neconectate. 
  • Mentineti un program de lucru rezonabil . 
  • Relativizati importanta muncii si abordati-o intr-un mod pozitiv si relaxat. Acesta este un sfat evident, dar greu de aplicat in anumite medii de lucru, nu exista nicio indoiala.  
  • Recupereaza cat mai curand o rutina de somn adaptata noului program. 
  • Recuperati (daca am pierdut-o in vacanta) o rutina alimentara adecvata . 
  • Nu persista in autoanaliza in raport cu senzatiile negative asociate cu revenirea la rutina . Cu alte cuvinte: cu cat ne gandim mai mult cat de rau nu ne simtim sau cat de rau ne vom simti dupa intoarcerea din vacanta, cu atat mai rau nu ne vom simti.   
  • Aplica putin umor in toate acele situatii derivate din revenirea la rutina. La urma urmei, in majoritatea cazurilor individul se adapteaza in cateva zile fara probleme majore.

Sindromul post-vacanta la copii 

Nu numai adultii pot suferi de sindromul post-vacanta, ci si cei mici trebuie sa se adapteze la „inapoi la scoala” . Cand copiii se bucura de o vacanta lunga, revenirea la rutina poate fi dificila pentru ei.

Desi cei mici arata de obicei o capacitate mai mare de adaptare la schimbare decat adultii , nu trebuie sa subestimam reactiile negative ale copiilor la revenirea la rutina.  

In acest sens, multi copii prezinta dificultati de diferite feluri la intoarcerea la scoala: tulburari gastrointestinale, tulburari de alimentatie, oboseala, schimbari de dispozitie , tulburari de somn cu aparitia, chiar, de cosmaruri. Consecinta tuturor acestor lucruri este temutul: „Tata, mama, nu vreau sa merg la scoala”. 

Sfaturi? Trebuie sa fii ferm, dar intelegator, incercand sa subliniezi beneficiile pe care le are pentru el mersul la scoala , nu doar sa primesti cunostinte, ci sa-si vezi colegii de clasa, sa se joace etc. In cele mai multe cazuri, ca si in cazul adultilor, copilul se va adapta la noua sa rutina in cateva zile.  

NU RATA

PE ACELASI SUBIECT