Beneficiile sportului la orice varsta

Cu ocazia Zilei Mondiale a Activitatii Fizice si Sportului , care se sarbatoreste luni, coordonatorul Unitatii de Medicina Sportiva a Spitalului Vithas Nuestra Senora de America, Dr. Alvaro Herrera, a tinut sa dea o serie de sfaturi pentru a face miscare in siguranta. De la varsta de 35 de ani, se recomanda sa se faca un control medical inainte de a incepe practicarea sportului, precum si detinerea unui echipament sportiv adecvat, confortabil, sigur si de calitate.

Inactivitatea fizica este cauza principala a aproximativ 21-25% din cancerele de san si de colon , 27% din cazurile de diabet si aproximativ 30% din povara bolii cardiace ischemice , potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

Din acest motiv, dr. Herrera a subliniat ca la fel  trebuie efectuate controale stomatologice regulate pentru a verifica o buna sanatate orala; atunci cand faceti sport, este „vital” sa aveti grija de alimentatie si hidratare, deoarece acestea trebuie sa fie adecvate activitatii pe care o desfasurati.

Progresivitatea in intensitate, durata si frecventa este, de asemenea, fundamentala, deoarece activitatile cu impact ridicat si activitatile cu impact redus trebuie combinate . In plus, la inceputul activitatii trebuie efectuata o incalzire globala si specifica, iar la final stretching-ul este esential pentru a preveni accidentarea tuturor grupelor musculare importante, indiferent de tipul de sport.

Evitati activitatile fizice in conditii de caldura mare , mai ales daca umiditatea este ridicata, sau este frig intens, nu faceti exercitii fizice in timpul sau in zilele urmatoare episoadelor infectioase sau febrile; oprirea activitatii si mersul la medic in cazul oricaror simptome anormale si fara a uita de sfaturile calificate oferite de medici, formatori si kinetoterapeuti, sunt alte sfaturi pe care le-a impartasit dr. Herrera.

Sport dupa 65 de ani

Pe de alta parte, de la varsta de 65 de ani este important de retinut ca 85% din populatie are unele boli cronice si 45% unele boli de inima . In plus, exista o prevalenta ridicata a hipertensiunii arteriale, un procent mare ia un anumit tip de medicatie si, in sfarsit, in multe cazuri exista un istoric al unei anumite patologii.

Din acest motiv, este convenabil ca aceasta grupa de populatie sa efectueze anual un control medical , cat mai complet si adecvat persoanei si tipului de activitate care urmeaza sa fie desfasurata; evitati activitatea fizica foarte prelungita sau intensa ; efectueaza activitati cu impact redus; evitati sporturile riscante; Practicati activitati fizice sau sport in grup pentru a le face mai distractive si tineti cont de faptul ca activitatea fizica disproportionata cu varsta creste riscurile cardiovasculare.

Beneficiile sportului in copilarie si maturitate  

Incorporarea practicii sportive faciliteaza atingerea maturitatii in cea mai buna conditie fizica posibila. Acest obicei poate fi inceput de la o varsta frageda, de la 6-7 ani, deoarece „va permite copiilor sa creasca sanatos din punct de vedere fizic, mental si emotional”, a spus dr. Herrera.

In acest fel, copiii care efectueaza un anumit tip de activitate fizica in mod regulat isi intaresc stima de sine; invata sa-si controleze emotiile; sa-si imbunatateasca dezvoltarea psihomotorie, coordonarea si abilitatile sociale ; favorizeaza performanta academica; Iti imbunatatesc constientizarea corpului si ingrijirea de sine si dezvolta un sistem musculo-scheletic mai puternic, crescand elasticitatea tesuturilor si permitand o crestere mai sanatoasa.

In plus, practicarea sportului la cei mici ii face sa-si mentina mai bine greutatea corporala, prevenind obezitatea ; imbunatati calitatea somnului; acestea reduc riscul de a suferi de diabet zaharat de tip II, hipertensiune arteriala si alti factori de risc cardiovascular si favorizeaza neinitialarea obiceiurilor toxice, precum fumatul.

Dr. Herrera a mai subliniat ca cresterea activitatii fizice la varsta adulta aduce beneficii precum imbunatatirea calitatii vietii ; ajuta la imbunatatirea alimentatiei, la mentinerea unei greutati sanatoase si la prevenirea obezitatii; favorizeaza prevenirea/eliminarea obiceiurilor toxice precum fumatul; reduce valorile tensiunii arteriale; amelioreaza anxietatea, depresia si stresul; imbunatateste stima de sine si previne cresterea nivelului de glucoza, reducand astfel nevoia de insulina la diabetici.

In cele din urma, alte beneficii ale sportului la varsta adulta includ cresterea nivelului de colesterol HDL (bun) si reducerea nivelului de colesterol LDL (rau) si trigliceridelor , imbunatatirea calitatii somnului , agilitatea, reflexele, rezistenta aeroba, forta musculara , viteza, mobilitatea articulatiilor sau sistemul imunitar. sistem si reduce riscul de osteoporoza, boli cardiovasculare si demente senile .

NU RATA

PE ACELASI SUBIECT